lovejesus

Direktlänk till inlägg 29 januari 2015

Hållkäften!!!

Av Laura Vedenvik - 29 januari 2015 11:47

Vad händer?

 

Okej jag vet om att jag är konservativ och inget fan utav all förändring som sker i samhället idag.

Samtidigt vet jag om att en viss förändring bör ske och vi måste utvecklas som land m.m

 

Men många saker var bättre förr!

Ta tex Nokia 3310 och jämför den med dagens mobil

Eller ta Volvo 245 där man fick tag i reservdelar hur lätt som helst och de flesta kunde meka med bilen utan att vara tekniska ingenjörer. ( dock har väl säkerheten blivit bättre, men jag tror att man även kan bli lite för säker och med det tappa fokus på vad som är viktigt. JUST ATT KÖRA SÄKERT OCH VARSAMT!)

 

Samhället och sammanhållningen var BÄTTRE FÖRR!

Och det är därför det här blogginlägget blir till.

 

Jag är orolig över hur dagens barn och ungdomar talar till vuxna och till varandra.

Vart finns respekten????

 

Jag säger idag till två pojkar i 10 års åldern att det vore bra om de inte klättrade på buskar och träd vi har i en blomsterrondell utanför mitt på gården,då det riskeras att grenar går av.

Till svar fick jag - HÅLLKÄFTEN! Du bestämmer inte över oss!

Nu hade jag två val:

antingen kunde jag ta tag i varsin arm och gå hem till deras föräldrar och förklara läget.

Eller att ta ett djupt andetag och gå därifrån.

Idag valde jag det senare alternativet eller det hade jag nog gjort imorgon oxå då jag inte allt för sällan ser/hör om föräldrar som beter sig värre än barnen. 

 

Visst att det bor en tigrinna/tiger i varje förälder som inte hade tvekat att dra ut sina klor om ens barn far illa.

Men idag går föräldrarna ute med klorna hela tiden.

 

Man kan inte säga något om att deras barn betett sig illa utan att få en utskällning tillbaka.

- Jasså det tycker du? Och hur i hellskotta tror du att du har rättighet att ta tag i mitt barns arm och mer eller mindre dra honom över hela gården? Jag ska anmäla dig för barnmisshandel!!!!

 

Där står man med tappad haka och får inte fram ett ord. ( jag ville ju bara säga att det vore toppen om du bad ditt barn sluta att klättra sönder träden och buskarna och att jag anser att han är väldigt ful i mun)

 

Såhär ser det ut idag....

 

Barn är inte bara otrevliga mot främlingar utan även mot sina föräldrar.

Jag blir ibland chockad över hur mina vänners barn tilltalar dem, utan att föräldrarna reagerar.

Det börjar bli vardagsmat och de rycker bara på axlarna och skyller på hormoner m.m. 


Lärarna får höra ett och annat oxå och har ingen rättighet till att ta tag i ett barn eller avvisa det ifrån klassrummet om det sitter och stör hela lektionen. ( för skolan har en skyldighet att ha koll på ens barn när det är i skolan, och skulle det då under avvisningen rymma och sätta sig på en buss hem så skulle det bli ramaskri).


Förr ställde man sig upp vid bänken innan man talade till läraren och var man olydig fick man smaka på pekpinnen.

Var det så himla farligt?

Går alla vuxna som hade det så i terapi idag för att de är kränkta?



Visst var det så att vi hade mycket större respekt för vuxna än dagens barn har idag?

Det fanns ju inga datorer och tv-spel så ALLA barn var ju ute och lekte/hängde.

Och gjorde man något bus så var man noga med att inte någon vuxen skulle se för då fanns risken att man blev tagen i örat och hemdragen till mamma eller pappa.

Och de hade inte blivit glada utan hade gett en utegångsförbud så att det bara sjöng om det.

Och hade man råkat ha sönder något fick man minsann laga det eller jobba av skulden.


Ni vet vart jag vill komma så jag ska inte skriva en hel novell om det.


Men hur har det blivit såhär?

Har barnen "för mycket" kunskap om sina rättigheter?

Är det verkligen bra med denna fria uppfostran som är idag?

Är föräldrarna rädda för att uppfostra och med det få en socialanmälan på sig?


I bibeln står det klart och tydligt att man ska ha respekt för sina föräldrar.

Och jag tror att det är där allt grundar sig.

Har man det så har man även respekt för andra vuxna.


Och i avslutningsvis vill jag framhäva hur tråkigt jag tycker det är att barn talar så illa till varandra.

Ord som HORA, BÖG, MIFFO, CP OCH IDIOT bara sprutar ur deras munnar och respekten är som helt bortblåst.


Nä usch och fy.....


Visst var det bättre förr?


Kram <3


 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Laura Vedenvik - 26 januari 2015 11:17

Nyårslöfte 2015.   Jag har inte haft något nyårslöfte på flera år då jag är så dålig på att hålla dem.   När jag ger ett löfte så känner jag mig otroligt taggad och tror att jag ska kunna hålla det. Men redan efter 6-8 veckor ger jag upp.  ...

Av Laura Vedenvik - 24 januari 2015 18:06

  Varför valde jag att bli kristen utav hela mitt hjärta? Oj vad tiden går fort det är mer än två år sedan som jag blev frälst      Ni som har känt mig ett tag vet att jag inte alltid har varit troende eller ivarjefall inte "levt" som det. (h...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards